تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک نیازمند تخصص و مهارت کافی می باشد و از دسترس افراد عادی خارج است. برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک لازم است حتما به یک تعمیرکار خودرو مراجعه کنیم. جعبه فرمان هیدرولیک که از اجزای اصلی سیستم فرمان هیدرولیک می باشد و نقش مهمی در هدایت خودرو در مسیر مورد نظر راننده دارد، ممکن است به مرور زمان دچار خرابی گردد.

در این پست ما درباره علائم خرابی جعبه فرمان و روش های تعمیر آن می پردازیم.

مهم ترین و آشکار ترین علائم خرابی جعبه فرمان

:: شنیدن صدای غیر عادی از جعبه فرمان

:: سفتی غربیلک فرمان

:: لقی جعبه فرمان

شنیدن صدای غیر عادی از جعبه فرمان هیدرولیک

معمولا صدای غیر عادی از جعبه فرمان هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می رسد که ممکن است به دلایل زیر این مشکل پیش آید:

:: بین پینیون و دنده شانه ای لقی وجود دارد.

:: فتر بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می کند معیوب شده است.

:: طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.

:: جعبه فرمان هیدرولیک به صورت کاملا صحیح و دقیق تنظیم نشده است.

:: میل فرمان افقی که به دنده شانه ای و سیبک فرمان متصل است لقی دارد.

برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.

شکل 1 - شنیدن صدای غیر عادی از جعبه فرمان هیدرولیک

شکل 1 – شنیدن صدای غیر عادی از جعبه فرمان هیدرولیک

سفتی غربیلک فرمان

سفتی غربیلک فرمان ممکن است به دلایل زیر باشد:

:: جعبه فرمان به شیوه درست تنظیم نشده است.

:: کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فنر بیش از حد سفت شده اند.

:: سیبک های جعبه فرمان که هنگام انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است سفت شده باشند.

:: ممکن است باد لاستیک ها کم شده باشد یا در اثر اصطکاک بیش از حد عاج لاستیک ها با سطح جاده، دیگر لاستیک ها کیفیت خود را از دست داده باشند.

برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.

شکل 2 - سفتی غربیلک فرمان بر اثر کم شدن باد لاستیک ها

شکل 2 – سفتی غربیلک فرمان بر اثر کم شدن باد لاستیک ها

لقی جعبه فرمان

لقی جعبه فرمان که حالت آن در دست اندازها به صورت تقه زدن و هنگام گردش به صورت درجا لق بودن می باشد می تواند در اثر عوامل زیر باشد:

:: فاصله بین پینیون و دنده شانه ای به صورت صحیح تنظیم نشده است.

:: دنده هایی که حین حرکت درگیر شده اند ممکن است دچار خوردگی و آسیب شده باشند.

:: بلبرینگ پینیون که این وظیفه را بر عهده دارد تا گردش پینیون را آسان تر کند، معیوب شده است.

برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.

چگونه وضعیت سالم بودن گردگیر ها را بررسی کنیم؟

ابتدا گردگیر های جعبه فرمان را از لحاظ پارگی مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که هر گونه پارگی در گردگیر ها مشاهده شود گردگیر معیوب بوده و باید آن را تعویض کنیم.

 

شکل 3 - گردگیر سالم

شکل 3 – گردگیر سالم

چگونه سفتی غربیلک فرمان را به درستی بررسی کنیم؟

برای انجام این کار نیاز به تجهیزاتی مانند نیروسنج و آچار بوکس داریم.

ابتدا قسمت جلوی خودرو را توسط دستگاه جک بالا می دهیم، به گونه ای که هر دو لاستیک از سطح زمین بالا باشند و با استفاده از نیروسنج چرخش غربیلک فرمان را اندازه گیری می کنیم.

نیروی لازم برای چرخش فرمان باید بین 20-5 نیوتون باشد. در صورتی که نیروسنج این عدد را نشان ندهد باید جعبه فرمان را باز کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

شکل 4 - تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک

شکل 4 – تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک

چگونه صدای غیر عادی و لقی فرمان را بررسی کنیم؟

برای بررسی صدای غیر عادی و لقی فرمان باید خودرو را در وضعیت ایست کامل و به صورت حرکت درجا و رفت و برگشت فرمان قرار دهیم. در این حالت اگر با چرخش فرمان صدایی غیر عادی و لقی بیش از حدی احساس کردیم اولین اقدام بررسی میزان باد لاستیک ها می باشد در صورتی که باد لاستیک ها تنظیم شده باشد موارد زیر را بررسی می کنیم:

:: سیبک های فرمان را از نظر سالم بودن بررسی می کنیم و مهره تنظیم پشت سیبک فرمان را سفت می کنیم.

:: میل چهار شاخ فرمان و میل رابط را از نظر لقی و سفت بودن پیچ ها طبق دستورالعمل زیر بررسی می کنیم.

پیچی که چهار شاخ و واسطه را به یکدیگر متصل کرده شل می کنیم و فرمان را چندین بار به چپ یا راست حرکت می دهیم و سپس پیچ شل شده را با گشتاور 18 تا 2.7 کیلوگرم متر سفت می کنیم.

خلاصی دنده شانه ای را طبق دستورالعمل زیر بررسی می کنیم:

غربیلک فرمان را کاملا به سمت راست می چرخانیم و در این حالت لقی بین دنده شانه ای و بوش تنظیم را کنترل می کنیم. در صورتی که لقی وجود داشته باشد طبق دستورات زیر بوش تنظیم را تعویض می کنیم.

مراحل تعویض بوش تنظیم

1- جعبه فرمان را باز می کنیم سیبک و میل افقی فرمان را دمونتاژ می کنیم.

2- فرمان را کاملا به راست می چرخانیم و با ابزار مخصوص بوش را خارج می کنیم و اقدام به جایگزین نمودن آن می کنیم و بقیه اجزا را مونتاژ می کنیم.

باید دقت کنیم که هنگام تعویض بوش از دمونتاژ کردن پینیون و دنده شانه ای خودداری کنیم.

روش تنظیم جعبه فرمان و تعویض فنر 

برای انجام این کار به تجهیزاتی مانند گشتاور سنج یا ترک متر و گیره مناسب برای ثابت نگهداشتن جعبه فرمان نیاز داریم.

مراحل تنظیم جعبه فرمان به صورت زیر می باشد.

1- ابتدا مهره ضامن و پیچ تنظیم را باز می کنیم، فنر را خارج می کنیم و پس از آغشته کردن فنر به گیریس اقدام به جایگزین کردن فنر جدید می نماییم.

2- پیچ تنظیم را به اندازه 5 نیوتن متر سفت می کنیم و به مقدار 45 درجه باز می کنیم.

توجه: دقت کنیم بعد از تنظیم جعبه فرمان، حتما فرمان حرکت یکنواخت داشته باشد.

دلایل کشیدگی و لرزش فرمان

اگر فرمان به یک سمت کشیده شود معمولا به دلیل تنظیم نبودن لاستیک ها، کم بودن باد لاستیک ها، ساییده شدن شدید لاستیک ها، تنظیم نبودن زاویه های فرمان و… می باشد.

لرزش فرمان معمولا به دلیل بالانس نبودن چرخ ها، تنظیم نبودن زوایای فرمان، تنظیم نبودن فشار باد لاستیک ها، سایش لاستیک ها و … می باشد.

شکل 5 - لرزش و کشیدگی فرمان

شکل 5 – لرزش و کشیدگی فرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست