فرمان هیدرولیک به همراه فرمان مکانیکی، فرمان الکتریکی و برقی سه نوع اصلی از سیستم های فرمان خودرو می باشند.

در میان این نوع فرمان ها، فرمان مکانیکی سخت ترین حالت را برای راننده ایجاد می کند. زیرا سفتی فرمان شدیدا در آن احساس می شود و این سفتی در مکان های دشوار، مشکلاتی را برای راننده هنگام گردش فرمان ایجاد می کند.

از آنجایی که ما در سایت هیدروکار به تعمیرات تخصصی فرمان های هیدرولیک می پردازیم لذا در این پست تنها در مورد فرمان های هیدرولیک، عملکرد و مزایای آن صحبت می کنیم.

فرمان هیدرولیک را بهتر بشناسیم

فرمان هیدرولیک سیستمی است که از اجزای مهمی مانند جعبه فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، شیر فرمان و روغن هیدرولیک تشکیل شده است. به کار گیری این اجزای مهم تفاوت زیادی بین هیدرولیک فرمان و سایر فرمان ها ایجاد کرده است که مهم ترین این تفاوت ها سهولت در رانندگی می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

فرمان هیدرولیک و اجزای تشکیل دهنده آن

هیدرولیک فرمان چرخش فرمان را در همه جا، حتی مکان های دشوار که باریک و کم عرض هستند برای راننده آسان می کند و این مساله رضایت بسیاری از رانندگان را جلب کرده است. به همین دلیل امروزه تقاضا برای هیدرولیک فرمان بسیار بیشتر از گذشته است.

فرمان هیدرولیک و عملکردی که در خودرو دارد

موتور خودرو مهم ترین بخش خودرو است که از تجهیزات مهمی مانند سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و شمع تشکیل شده است که ارتباط این اجزاء با یکدیگر قدرتی تولید می کند که خودرو را به حرکت در می آورد.

در فرمان هیدرولیک، موتور خودرو از طریق تسمه های هیدرولیک، نیروی لازم جهت حرکت را به پمپ می رساند. پمپ هیدرولیک روغنی که داخل مخزن هیدرولیک قرار دارد را با فشار نسبتا زیادی از طریق لوله های تعبیه شده برای رفت و برگشت روغن در داخل سیستم به جریان می اندازد و به قسمت پشتی شیر هیدرولیک می رساند.

حال در این قسمت، با چرخش فرمان، فشار روغن به جک هیدرولیک وارد می شود و در نهایت نیروی هیدرولیک کمک می کند که فرمان توسط راننده راحت تر بچرخد. در انتهای کار روغن هیدرولیک توسط  لوله یا شیلنگ برگشت، به مخزن خود بر می گردد.

فرمان هیدرولیک و عملکرد آن در خودرو

مهم ترین دلایلی که باعث خرابی فرمان هیدرولیک می شوند

1- عدم توجه به روغن هیدرولیک؛ تعویض نکردن به موقع روغن هیدرولیک و چک نکردن سطح آن

برای بهتر نگهداشتن سیستم هیدرولیک فرمان، باید سطح روغن و رنگ روغن را چک کنیم.

ابتدا مخزن روغن را که در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد بررسی می کنیم. سطح روغن را با گیج اندازه گیری می کنیم. به این صورت که گیج را تا انتها داخل مخزن فرو می بریم و بیرون می آوریم. باید ببینیم گیج تا کجا به روغن هیدرولیک آغشته می شود.

اگر سطح روغن پایین باشد لازم است روغن اضافه کنیم تا سطح آن به اندازه مناسب برسد.

مرحله بعد رنگ روغن را چک می کنیم. اگر روغن رنگ شفافی داشته باشد سالم است ولی اگر رنگ روغن قهوه ای یا کدر شده باشد باید سریعا روغن را عوض کنیم.

2- خراب شدن قطعات به دلیل توجه نکردن به سرویس های دوره ای منظم خودرو

اگر بخشی از خودرو خراب شود و علائم آن ظاهر گردد؛ مانند صدا دادن فرمان، صدای جیغ از پمپ و یا سایر قسمت ها؛ ولی ما به این صداها توجهی نکنیم و به تعمیر کار مراجعه نکنیم به مرور زمان این خرابی بیشتر و بیشتر می شود و تا جایی پیش می رود که حتی سایر اجزاء آسیب می بینند.

 

فرمان هیدرولیک و دلایل خرابی آن

پس لازم است حداقل هر 6 ماه یک بار خودروی خود را جهت سرویس به تعمیرکار نشان دهیم تا اگر نیاز به تعویض یا تعمیر قطعه دارد این کار صورت گیرد.

3- استفاده از قطعات بی کیفیت و تقلبی به جای قطعات اصلی و فابریک

متاسفانه گاها انسان ها به دلایلی مثله ارزان تر بودن قطعات و سهل انگاری خسارات بیشتری به سلامتی خودروی خود وارد می کند. در صورتی که اگر یک بار از قطعات اصلی و فابریک استفاده کنیم حداقل تا مدت های طولانی نیازی به تعیمر خودرو نداریم و کیفیت خودرو را حفظ می کنیم.

در بسیاری از موارد قطعات تعمیر می شوند و نیازی به تعویض نیست که این مساله از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.

ما در هیدروکار همه مدل از جعبه فرمان، شیر فرمان و پمپ هیدرولیک را به صورت تخصصی و تضمینی تعمیر می کنیم.

شایع ترین علائم خرابی فرمان هیدرولیک را بشناسیم

1- نشتی روغن از قسمت های اصلی خودرو

در صورتی که از هر یک از قسمت های اصلی خودرو مانند جعبه فرمان، پمپ و یا مخزن هیدرولیک روغن ریزی صورت گیرد و سطح روغن کاهش پیدا کند متوجه می شویم که خودرو ما نیاز به تعمیر دارد.

2- شنیدن صداهای اضافی هنگام چرخش فرمان در حال عادی یا در سر پیچ ها

هنگام دور زدن در سر پیچ ها، یا هنگامی که فرمان درجا کار می کند صدایی اضافی به گوش می رسد که راننده آن را احساس می کند. معمولا این صدا از پمپ به گوش می رسد که دلیل عمده آن خراب شدن ماه و ستاره می باشد. در این صورت برای رفع این مساله باید به یک تعمیرکار مراجعه کنیم.

چگونه تعمیرکار خودروی خود باشیم؟

در این لیست نکاتی درباره سالم نگهداشتن ماشین ارائه می دهیم که با استفاده از آن ها می توانیم تعمیرکار خودروی خودمان باشیم و توجه به آن ها تاثیر بسزایی در سلامتی خودرو دارد.

:: تا جایی که می توانیم از بنزین سوپر استفاده کنیم.

:: سعی کنیم حدالمقدور باد نیتروژن به لاستیک ها بزنیم.

:: بهتر است موتور ماشین را با بخار شوی بشوریم و از آب کمتر استفاده کنیم.

:: همیشه باید سعی کنیم تا به موقع روغن ماشین را عوض کنیم. بهتر است از روغن خارجی برای ماشین استفاده شود.

:: هنگامی که ماشین را به کارواش می بریم دقت کنیم تا موتور ماشین را با آب بشوریم و لای درب های ماشین را آب نگیریم.

چگونه تعمیرکار خودرو خود باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست