تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان با توجه به نوع پمپ و نوع خودرو به شیوه های مختلفی انجام می شود. از آنجایی که این قطعه حساس یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک است لذا تعمیر آن همانند تعمیر فرمان هیدرولیک نیازمند مهارت و تخصص بالایی می باشد. هنگامی که هیدرولیک فرمان بدون روغن یا با سطح پایینی از روغن فعالیت می کند، پمپ هیدرولیک صدمه می بیند و احتمال خرابی آن پیش می آید. همچنین استفاده از قطعات نامرغوب و تقلبی در سیستم هیدرولیک باعث بروز خرابی های شدید مخصوصا در پمپ هیدرولیک می شود.

تیم تخصصی هیدروکار به صورت حرفه ای و کاملا تضمینی کلیه پمپ های ایرانی و استوک اروپایی را با ضمانت صد در صد و بدون هیچ گونه روغن ریزی تعمیر می کند.

با عملکرد پمپ هیدرولیک فرمان بیشتر آشنا شویم

پمپ هیدرولیک فرمان با روشن شدن موتور خودرو، نیرویی را برای گردش و به حرکت در آمدن دریافت می کند. این نیروی حرکتی توسط موتور و به کمک تسمه و پولی پمپ هیدرولیک، تامین می شود. پمپ هیدرولیک داخل مخزن آغشته به روغن هیدرولیک قرار گرفته است و توسط شیلنگ های انتقال روغن به جعبه فرمان هیدرولیک وصل می شود تا روغن را داخل جعبه فرمان بچرخاند. با روشن شدن موتور، پره های پمپ که داخل روتور قرار گرفته اند می چرخند و روغن را از طریق لوله های ورودی به پمپ که در ابتدا فشار کمی دارند به سمت لوله خروجی پمپ که فشار بسیار بالایی دارد می رانند.

پمپ هیدرولیک روغن را با فشار بالایی داخل سیستم می چرخاند که این کار باعث نرم تر شدن فرمان و گردش راحت تر آن می شود. در واقع نیروی لازم جهش چرخش فرمان هیدرولیک توسط پمپ تامین می شود.

نشانه های پمپ هیدرولیک هنگام خراب شدن

:: هنگامی که فرمان را به کاملا به یک سمت و تا انتها می چرخانیم صدای جیغی از پمپ هیدرولیک به گوش می رسد که نشان دهنده معیوب بودن پمپ است و فرمان خیلی سفت عمل می کند.

:: هنگامی که در خودرو نشتی روغن دیده شود و سطح آن در مخزن به طور غیر عادی کاهش پیدا کند نشان دهنده معیوب بودن پمپ هیدرولیک است.

برای اطلاع بیشتر از علائم خرابی پمپ هیدرولیک به تعمیرات تخصصی پمپ هیدرولیک مراجعه کنید.

تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان

همانگونه که در بالا گفتیم سفت شدن هیدرولیک فرمان یکی از نشانه های خراب شدن پمپ هیدرولیک است. هنگامی که خودرویی، فرمان سفتی دارد ابتدا سیستم تعلیق و ترمز آن را به خوبی بررسی می کنیم تا مطمعن شویم ایرادی در این بخش وجود ندارد سپس به تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان اقدام می کنیم و با دستورالعمل های زیر پمپ هیدرولیک را تمیز می کنیم یا اصطلاحا شير هيدروليک فرمان و اجزای آن را باز می کنیم.

1- ابتدا لوله خروجی پمپ که روغن هیدرولیک در آن پر فشار است را از آن جدا می کنیم.

2- مطابق تصویر زیر، کانکتور پمپ هیدرولیک را باز کرده و از پمپ جدا می کنیم.

شکل 1: جداکردن کانکتور جهت تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان

شکل 1: جداکردن کانکتور جهت تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان

3- مطابق تصویر زیر، شیر پمپ هیدرولیک و فنر آن را از داخل کانکتور با فشار دست خارج می کنیم.

شکل 2: خارج کردن شیر پمپ هیدرولیک و فنر آن از داخل کانکتور

شکل 2: خارج کردن شیر پمپ هیدرولیک و فنر آن از داخل کانکتور

4- جهت شستشوی کانکتور، مقداری مایع شوینده داخل سرنگی می ریزیم و آن را با فشار به داخل کانکتور تزریق می کنیم. سوراخ بغل کانکتور باید باز باشد و سعی می کنیم حدالامکان کانکتور را کاملا تمیز کنیم.

5- پس از تمیز کردن کانکتور، اورینگ آن را تعویض می کنیم تا احتمال نشتی روغن از کانکتور وجود نداشته باشد.

شکل 3: تعویض اورینگ کانکتور جهت کاهش ریسک نشتی روغن از آن

شکل 3: تعویض اورینگ کانکتور جهت کاهش ریسک نشتی روغن از آن

6- به وسیله این سرنگ و مایع داخل آن، شیر پمپ هیدرولیک و فنر آن را با مایع کاملا شستشو می دهیم تا آلودگی های آن از بین برود.

چگونه شير پمپ هيدروليک فرمان را جمع کنیم؟

1- برای بستن شیر پمپ هیدرولیک فرمان، ابتدا از اسپول پمپ شروع به جمع کردن می کنیم. اطراف اسپول را کاملا با روغن تمیز آغشته می کنیم و سپس آن را در محفظه ای که فنری در آن قرار دارد تا اسپول پمپ وارد آن فنر شود قرار می دهیم.

2- مرحله دوم جمع کردن کانکتور است. همانگونه که در بالا گفتیم قبل از بستن کانکتور باید اورینگ آن را عوض کرد و اورینگ جدیدی را نصب کرد. سپس مجموعه کانکتور را با آچار محکم می کنیم.

3- در سومین مرحله شیلنگ هیدرولیک فشار قوی را در جایگاه خود محکم می کنیم.

4- در مرحله چهارم هواگیری پمپ و فرمان هیدرولیک را با شیوه صحیح انجام می دهیم.

چگونه پمپ هیدرولیک فرمان را هواگیری کنیم؟

1- در اولین مرحله از هواگیری، ابتدا چرخ های جلوی خودرو را توسط جک از زمین بلند می کنیم.

2- فرمان را با وضعیت موتور خاموش، چندین بار کاملا تا انتها به هر دو طرف می چرخانیم.

3- مرحله فوق را تا جایی که سطح روغن داخل مخزن ثابت بماند و هیچگونه حبابی داخل روغن دیده نشود ادامه می دهیم.

4- خودرو را روشن می کنیم و سطح روغن داخل مخزن و کیفیت آن را بررسی می کنیم، در صورتی که سطح روغن کاهش پیدا کرده باشد مرحله 2 را مجددا تکرار می کنیم.

5- پس از پایان مراحل هواگیری، درب مخزن روغن را بسته و خودرو را بر روی زمین می گذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست