به طور کلی فرمان های هیدرولیک از بخش های اصلی جعبه فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، شیر فرمان، کمک فرمان، روغن هیدرولیک، لوله های فشار قوی، سیستم تعلیق و ترمز و… تشکیل شده اند. فرمان هیدرولیک زانتیا با مکانیزم خاص خودش نیروی لازم برای دور زدن فرمان توسط راننده را کم می کند و راننده در این حالت نرمی فرمان بیشتری احساس می کند. سیتروئن زانتیا از سیستم هیدروپنوماتیک بهره می برد که به تشریح آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا را بهتر بشناسیم

سیستم هیدروپنوماتیک، مخصوص سیتروئن زانتیا می باشد که بر اساس سیستم هیدرولیک ساخته شده است. در تکنولوژی هیدروپنوماتیک، سیستم توسط پمپ هیدرولیک که به موتور خودرو متصل شده است، تغذیه می شود. بهترین ویژگی سیستم های هیدروپنوماتیک تنظیم ارتفاع خودرو می باشد. یعنی امکان تنظیم اتاق خودرو و بالا و پایین بردن آن با توجه به سطح جاده و در برخورد با پستی و بلندی ها وجود دارد. تنظیم ارتفاع خودرو با تنظیم حجم روغن در جک هیدرولیکی امکان پذیر می شود.

شکل 1: سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا

شکل 1: سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا

سیستم های هیدروپنوماتیک بسیار انعطاف پذیر هستند زیرا با توجه به حالت سیستم، نیروی دلخواه را به خودرو وارد می کنند. از فناوری هیدروپنوماتیک در سیستم تعلیق و ترمز زانتیا استفاده شده و باعث نرم تر شدن آن و عملکرد بهتر خودرو شده است.

شکل 2: مدار سیستم هیدروپنوماتیک با وضعیت های مختلف

شکل 2: مدار سیستم هیدروپنوماتیک با وضعیت های مختلف

سیستم هیدرولیک زانتیا و نمایش آن به صورت مدار هیدرولیکی

در این نوشته، قصد داریم با دید دیگری به فرمان هیدرولیک زانتیا بنگریم. در تصویر زیر نمایی از مدار هیدرولیک زانتیا نشان داده شده است.

منبع ذخیره روغن، پمپ فشار بالا، رگلاتور فشار و سوپاپ اطمينان در تامین فشار سیستم هیدرولیکی ایفای نقش می کنند.

سوپاپ هیدرولیک فرمان، تقسیم کننده جریان مدار هیدرولیک و دنده شانه ای جعبه فرمان در فرمان هیدرولیک ایفای نقش می کنند.

تصحيح كننده های ارتفاع جلوی خودرو، تصحيح كننده های ارتفاع عقب خودرو، سيلندر راست تعليق جلو، سيلندر چپ تعليق جلو، سيلندر راست تعليق عقب و سيلندر چپ تعليق عقب در سیستم تعلیق هیدرولیک زانتیا ایفای نقش می کنند.

شير كنترل ترمز، سيلندر سمت راست ترمز جلو، سيلندر سمت چپ ترمز جلو، سيلندر سمت راست ترمز عقب و سيلندر سمت چپ ترمز عقب در سیستم ترمز زانتیا ایفای نقش می کنند.

شکل 3: مدار هیدرولیک زانتیا

شکل 3: مدار هیدرولیک زانتیا

شیر اطمینان در سیستم هیدرولیک چگونه عمل می کند؟

شیر یا سوپاپ اطمینان معمولا در هر سیستم هیدرولیکی وجود دارد و در قسمت خروجی پمپ هیدرولیک نصب شده است. شیر اطمینان وظیفه دارد که از پمپ هیدرولیک و اجزای آن در برابر افزایش فشار مدار محافظت کند و هنگام افزایش فشار، مایع داخل مخزن را تخلیه کند. بعضی از شیر های اطمینان دارای سنسور ضربه گیر هستند و از حرکت سریع سوپاپ جلوگیری می کنند.

شکل 4: شیر اطمینان

شکل 4: شیر اطمینان

مخزن روغن هیدرولیک

مخزن روغن هیدرولیک به طور کلی از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است.

:: مخزن روغن هیدرولیک (شماره 1 در تصویر زیر)

:: ورودی و خروجی مخزن (شماره 2)

:: گيج مخزن روغن (شماره 3)

:: صافی روغن (شماره 4)

:: لوله برگشت روغن (شماره 5)

شکل 5: مخزن روغن هیدرولیک و اجزای آن

شکل 5: مخزن روغن هیدرولیک و اجزای آن

نحوه باز کردن مخزن روغن در هیدرولیک زانتیا 

:: ابتدا فشار ایجاد شده توسط پمپ هیدرولیک را از سیستم هیدرولیک خارج می کنیم.

:: مخزن روغن هیدرولیک را کاملا خالی می کنیم.

:: لوله های مربوط به انتقال روغن را با باز کردن بست هایشان جدا می کنیم.

شکل 6: بازکردن لوله های انتقال روغن

شکل 6: بازکردن لوله های انتقال روغن

 :: گیج روغن که نزدیک موتور خودرو است و برای مشخص شدن سطح روغن داخل مخزن استفاده می شود را جدا می کنیم.

:: با باز کردن اتصالات زیر (شماره 2) و قرار دادن مخزن در جایگاه مخصوص خود (شماره 1)، مخزن روغن هیدرولیک را باز می کنیم.

شکل 7: قرار دادن مخزن در قاب مخصوص خود و باز کردن اتصالات

شکل 7: قرار دادن مخزن در قاب مخصوص خود و باز کردن اتصالات

 نحوه بستن و نصب مخزن روغن در هیدرولیک زانتیا 

:: لوله هایی که در تصویر زیر با علامت * مشخص شده اند را پشت مخزن روغن قرار می دهیم.

شکل 8: قرار دادن لوله پشت مخزن روغن جهت نصب آن

شکل 8: قرار دادن لوله پشت مخزن روغن جهت نصب آن

 :: اتصالاتی که باید به پایه مخزن متصل شوند را نصب می کنیم و مخزن را در جایگاه اصلی خود قرار می دهیم.

:: لوله های مربوط به انتقال روغن را که در قسمت بالا باز کردیم، در جایگاه خود قرار داده و نصب می کنیم.

:: گیج روغن را ابتدا تمیز کرده و سپس در جایگاه خود قرار می دهیم.

تغذیه پمپ هیدولیک زانتیا

:: ابتدا لوله فشار بالا که متصل به پمپ است را از آن جدا کنید.

شکل 9: جدا کردن لوله فشار بالای متصل به پمپ

شکل 9: جدا کردن لوله فشار بالای متصل به پمپ

 :: موتور خودرو را روشن کرده و با پایین آمدن سطح روغن داخل مخزن، لوله فشار بالا را به مخزن وصل می کنیم.

:: با تغذیه شدن پمپ، پیچ تنظیم فشار رگلاتور را چندین مرتبه باز و بسته می کنیم تا هوای مدار خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست