/ پمپ پراید از چه اجزایی تشکیل شده است و در فرمان هیدرولیک چگونه عمل می کند؟ - هیدروکار | فرمان هیدرولیک تخصصی ایزانلو

وقتی عبارت «پمپ پراید» را در گوگل سرچ کنید، نتایج زیادی از اجزایی که به عنوان قطعات اصلی تشکیل دهنده پمپ در سیستم فرمان هیدرولیک پراید هستند (با قیمت ها و مارک های متفاوت!) مشاهده می کنید. دانستن زیر و بم این اجزاء برای هر تعمیرکار و علاقه مند به پیشرفت ضروری و مهم است.

معرفی اجزای تشکیل دهنده پمپ پراید و نحوه عملکرد این پمپ در فرمان هیدرولیک پراید، کمک شایانی به تعمیرکاران هیدرولیک می کند تا بتوانند هنگام تعمیر پمپ پراید اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند. اما یک مشکل بزرگ در مورد تعمیر پمپ های هیدرولیک وجود دارد:

ساختار پمپ های هیدرولیک روز به روز در حال پیشرفت هستند و پمپ پراید از ساده ترین نوع پمپ ها می باشد.

در این صورت ممکن است یک تعمیرکار هیدرولیک با پیشرفت تکنولوژی خودرو، جایگاه و مشتریان خود را از دست بدهد. پس باید چه کار کنیم؟

نیم نگاهی هم به آینده هیدرولیک داشته باشید

بهترین کار این است که همواره دانش خودمان را در زمینه هیدرولیک ارتقاء بدهیم. می توانیم دوره های آموزشی پیشرفته ای در حوزه تعمیرات هیدرولیک بگذرانیم. هیدروکار از تعمیرکاران مجربی بهره مند است که دانش بالایی در زمینه تعمیرات هیدرولیک دارند.

در سایت هیدروکار مجموعه آموزشی ارزشمندی درباره «هیدرولیک» برایتان آماده کردیم تا بتوانید به خوبی تکنیک های جدید آموزشی را یاد بگیرید. با خواندن مقالات سایت هیدروکار از جدید ترین روش های آموزشی در حوزه تعمیرات شیر فرمان ، جعبه فرمان هیدرولیک ، پمپ هیدرولیک و کمک فرمان همراه با خدمات تراشکاری باخبر می شوید.

پمپ پراید را بهتر بشناسیم

پمپ پراید به عنوان یک منبع انرژی، برای سیستم هیدرولیک پراید محسوب می شود. هنگامی که با روشن شدن موتور خودرو، روغن موجود در مخزن پمپ هیدرولیک پراید به چرخش در می آید فشار نسبتا زیادی توسط پمپ هیدرولیک ایجاد می شود که روغن را به سمت جعبه فرمان پراید هدایت می کند. هنگامی که فرمان را به سمت راست یا چپ می چرخانیم فشار بالای روغن باعث می شود که راننده فرمان را راحت تر بچرخاند بدین ترتیب پمپ هیدرولیک پراید، در گردش فرمان به راننده کمک می کند.

پمپ هیدرولیک از نوع پره ای است و روغن به وسیله چرخش روتور و پره ها پمپاژ می شود. پمپ در قسمت جلوی موتور قرار گرفته و با نیروی میل لنگ که توسط تسمه به آن منتقل می شود می چرخد. هنگامی که موتور روشن باشد روغن هیدرولیک توسط مکش پمپ جریان می یابد. فشار مورد نیاز به واسطه سوپاپ کنترل داخل پمپ تنظیم می گردد و سپس به طرف جعبه فرمان هیدرولیک فرستاده می شود.

پمپ پراید از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در اینجا تصویری را میبینیم که به طور واضح اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک پراید و جایگاه هر یک از آن ها را نشان می دهد.

شکل 1: اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک پراید

شکل 1: اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک پراید

:: در این تصویر شماره 1 نشان دهنده براکت پمپ پراید می باشد.

:: شماره 2 و 3 نمایی از اورینگ های پمپ را نشان می دهند.

:: شماره 4 پیچ های پایه نگهدارنده پمپ را نشان می دهند. (پیچ نصب لوله های پمپ)

:: شماره 5 کاسه نمد پمپ هیدرولیک پراید و محل نصب آن ها را نشان می دهد.

:: شماره 6 نشان دهنده پیچ و مهره های نصب پمپ می باشد.

:: شماره 7 سوئیچ فشار پمپ پراید را نشان می دهد.

:: شماره 8 نشان دهنده اورینگ های کاسه نمد می باشد.

:: شماره 9 نشان دهنده مجموعه اسپول می باشد.

:: شماره 10 نشان دهنده ( رینگ بادامی ) استاتور می باشد.

:: شماره 11 و 12 نمایانگر روتور و پره های داخلی پمپ هیدرولیک می باشند.

اجزای پمپ پراید و عملکرد آن ها را بهتر بشناسیم

هنگامی که درپوش پمپ هیدرولیک پراید را باز می کنیم، باید سعی کنیم که آن را به طور مستقیم از پوسته پمپ جدا کنیم به گونه ای که استاتور پمپ همراه با درپوش خارج نشود و تیغه های پمپ بیرون نریزند. خار حلقوی شکل که بر روی شفت قرار گرفته است را باز می کنیم تا بتوانیم روتور پمپ را جدا کنیم. سطح پوسته پمپ، درپوش و استاتور پمپ را به همراه تیغه های آن از نظر خراش و سائیدگی بررسی می کنیم.

شکل 2: درپوش پمپ و نمای کلی آن

شکل 2: درپوش پمپ و نمای کلی آن

اسپول به عنوان تنظیم کننده فشار نقش رگلاتور را در این نوع پمپ به عهده دارد :

مهره ای که زیر لوله فشار قوی قرار گرفته است را باز می کنیم. صافی که در قسمت انتهایی اسپول قرار گرفته است را همراه با مجرای روغن می شوییم تا آلودگی بر روی آن ها باقی نماند. فنر به کار رفته در اسپول را کاملا بررسی می کنیم تا آسیبی ندیده باشد. برای حصول نتیجه بهتر در کار، تعویض اورینگ های درب اسپول اثر گذار است. در پایان کار اسپول و بدنه آن را از نظر سالم بودن بررسی می کنیم و آن را یک بار در پمپ جا میزنیم تا مطمعن شویم به راحتی و کاملا روان در پمپ حرکت می کند.

شکل 3: نمایی از اسپول پمپ هیدرولیک پراید

شکل 3: نمایی از اسپول پمپ هیدرولیک پراید

در پمپ پراید دو عدد بوش جایگذاری شده است. یکی از این بوش ها بر روی درپوش پمپ و یکی دیگر داخل پوسته پمپ هیدرولیک قرار گرفته است. این دو بوش برای یاتاقان بندی شفت در پمپ بکار رفته اند. لقى شفت داخل بوش ها قابل کنترل است و برای آب بندی نیاز به سه قطعه اورینگ و یک کاسه نمد می باشد. شفت را همراه با پولی از پوسته خارج کرده و وضعیت كاسه نمد و اورینگ ها را بررسی می کنیم.

نحوه باز کردن پمپ هیدرولیک پراید

:: ابتدا روغن هیدرولیک داخل مخزن پمپ را کاملا تخلیه می کنیم.

:: اتصالی که بین کانکتور الکتریکی و سوئیچ فشار پمپ وجود دارد را باز می کنیم.

:: شیلنگ فشار قوی را با باز کردن اتصالات آن از پمپ هیدرولیک کاملا جدا می کنیم.

:: پیچ فلنجی که محکم کننده پمپ بر روی سیستم فرمان هیدرولیک است را باز می کنیم.

:: در پایان کار تسمه پمپ هیدرولیک آزاد شده و آن را باز می کنیم.

توجه : زمانی که پمپ را به طور کامل از روی خودرو پیاده کردیم، قبل از اینکه اجزای آن را باز کنیم باید پمپ هیدرولیک را به طور کامل و با دقت بشوییم و خشک کنیم تا مانع از ورود آلودگی و بروز مشکلات دیگر در پمپ شویم.

نحوه بستن پمپ هیدرولیک پراید

:: ابتدا صفحه سوپاپ و استاتور را بر روی یکدیگر قرار می دهیم. باید دقت کنیم تا پین هایی که به درپوش پمپ متصل هستند بتوانند به راحتی از شیار هایی که روی صفحه سوپاپ وجود دارند عبور کنند.

:: استاتور از سمتی که دارای علامت است، به داخل پوسته پمپ و به سمت پایین قرار بگیرد و روتور از سمتی که دارای علامت است به طرف درپوش و به سمت بالا قرار بگیرد.

شکل 4: جمع کردن پمپ هیدرولیک پراید

شکل 4: جمع کردن پمپ هیدرولیک پراید

:: تیغه های 10 عددی را به گونه ای در شیارهای روتور جا بیندازیم تا قسمتی از آن ها که به شکل حرف R است به سمت استاتور قرار بگیرد.

:: حالا خار حلقوی شکل را با کمک ابزار در جایگاه خود و بر روی شفت قرار می دهیم. اورینگ ها را بررسی می کنیم و درپوش پمپ را به صورت عمودی و به گونه ای که به راحتی از شیار های صفحه سوپاپ عبور کنند، در جایگاه خود قرار می دهیم و آن را با پیچ های مربوطه اش محکم می کنیم.

نکاتی در ارتباط با تعمیرات بهتر هیدرولیک

پمپ هیدرولیک فرمان هم ممکن است مثل سایر قطعات، خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد؛ اما نکاتی وجود دارد که رعایت آنها قبل و بعد از تعمیر پمپ هیدرولیک اهمیت بسیاری دارد. در زیر به این نکات مهم اشاره می کنیم:

:: قبل از تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان به خاطر داشته باشید که باید سایر قطعات و تجهیزات سیستم هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهید؛ چرا که ممکن است آنها هم عملکرد صحیحی نداشته باشند.

:: قبل از بستن پمپ هیدرولیک، لکه های روغن موجود در سیستم فرمان را پاک کنید.

:: پس از اینکه پمپ را نصب کردید حدود 5 دقیقه صبر کنید و به فرمان هیچ دستی نزنید، سپس فرمان را تا انتها بچرخانید که هوایی داخل مخزن نماند.

:: استفاده از روغن هیدرولیک مرغوب و ضد سایش تاثیر بسزایی در سلامتی خودرو دارد. سطح روغن را به طور منظم چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست