فرمان هیدرولیک چیرمن همانند مکانیزم سایر هیدرولیک فرمان ها از قطعات اصلی جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک، شیر فرمان، کمک فرمان … تشکیل شده است. خودروی چیرمن یا بنز کره سال ها پیش وارد ایران شد. موتور قدرتمندی که چیرمن دارد و فرمان پذیری بالای آن همراه با آپشن های مناسبش توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. اما به دلیل قیمت بالای آن و نبود قطعات آن به میزان کافی در داخل ایران، خریداران کمتری دارد.
هیدرولیک فرمان چیرمن را بهتر بشناسیم
:: گردش فرمان هیدرولیک چیرمن، حداقل در شعاع نزدیک به 6 متر انجام می شود.
:: زاویه داخلی فرمان هیدرولیک چیرمن، 43 درجه و زاویه خارجی آن 34 درجه می باشد.
:: ظرفیت مخزن روغن چیرمن، 1 لیتر است و نوع روغن مصرفی پیشنهادی آن ATF DEXRON II می باشد.
محل نصب قطعات در هیدرولیک فرمان چیرمن
تصویر شماره 1 نمایی از جزئیات کامل فرمان هیدرولیک چیرمن را نشان می دهد. محل نصب هر قطعه به خوبی نشان داده شده است.
:: شماره 1 محل نصب پمپ روغن می باشد.
:: شماره 2 محل نصب سگدست می باشد.
:: شماره 3 محل میل فرمان وسط می باشد.
:: شماره 4 محل نصب بازوی رابط می باشد.
:: شماره 5 محل لوله رفت روغن می باشد.
:: شماره 6 محل نصب شغال دست می باشد.
:: شماره 7 محل نصب غربیلک فرمان می باشد.
:: شماره 8 محل نصب کمک فنر فرمان می باشد.
:: شماره 9 محل نصب بازویی هرزگرد می باشد.
:: شماره 10 محل نصب جعبه دنده فرمان می باشد.
:: شماره 11 محل نصب لوله برگشت روغن می باشد.
:: شماره 12 محل نصب مجموعه میل و ستون فرمان می باشد.
:: شماره 13 محل نصب بلبرینگ بدنه بازویی هرزگرد می باشد.
:: شماره 14 محل نصب میل فرمان کوتاه سمت راست می باشد.
:: شماره 15 محل نصب میل فرمان کوتاه سمت چپ می باشد.
شکل 1: هیدرولیک فرمان چیرمن و محل نصب قطعات آن
چگونه خلاصی فرمان هیدرولیک چیرمن را کنترل کنیم؟
:: ابتدا چرخ های خودرو را به طور مستقیم میزان می کنیم و موتور را روشن می کنیم.
:: طبق تصویر زیر، میزان خلاصی فرمان (شماره 1)، را با این اطلاع که میزان خلاصی مجاز زیر 25 میلی متر می باشد بررسی می کنیم.
شکل 2: بررسی میزان خلاصی فرمان هیدرولیک چیرمن
:: در صورت بالا بودن میزان خلاصی از حد مجاز، مطابق تصویر زیر ابتدا اتصالات هر دو میل فرمان (شماره 2 و 3) را بررسی می کنیم.
شکل 3: بررسی اتصالات میل فرمان ها
:: هر دو میل فرمان را همزمان کاملا فشار می دهیم و به سمت بیرون می کشیم. اگر خلاصی پیش آمد میل فرمان را تعویض کرده و اتصالات بدنه را بررسی می کنیم.
:: بلبرینگ چرخ ها را از نظر خلاصی کنترل می کنیم.
فشار داخل سیستم هیدرولیک فرمان چیرمن را چگونه اندازه گیری کنیم؟
:: ابتدا روغن هیدرولیک داخل مخزن را خالی کرده و سپس شیلنگ فشار قوی را جدا می کنیم.
شکل 4: تحلیه روغن هیدرولیک و جدا کردن شیلنگ فشار قوی
:: دستگاه آزمایش فشار را به پمپ هیدرولیک وصل می کنیم.
:: داخل مخزن روغن ریخته تا پر شود، سپس موتور را با دور آرام روشن می کنیم.
:: وقتی موتور به دور متوسط رسید آن را ثابت نگه می داریم و فشار سیستم را با بستن شیر دستگاه کنترل می کنیم.
مراحل هواگیری سیستم هیدرولیک فرمان چیرمن
:: ابتدا با وضعیت موتور خاموش، داخل مخزن تا جایی که علامت حداکثر وجود دارد روغن می ریزیم و درب مخزن را نمی بندیم.
:: موتور را روشن می کنیم و فرمان را چندین مرتبه کاملا به راست و چپ می چرخانیم.
:: دور موتور نباید پایین باشد زیرا در این حالت هوا جذب روغن می شود.
:: با کاهش سطح روغن داخل مخزن، به آن روغن می افزاییم.
:: حالا دور موتور را آرام می کنیم و فرمان را چندین بار کاملا تا انتها می چرخانیم تا این که هیچ حبابی در روغن دیده نشود.
:: روغن هیدرولیک نباید کثیف شده باشد و در صورتی که سطح روغن کم شده باشد به آن روغن اضافه می کنیم.
:: در صورتی کاهش سطح روغن، باید مراحل هواگیری را تا جایی ادامه دهیم که سطح روغن ثابت و در اندازه معین بماند.