فرمان هیدرولیک چیرمن همانند مکانیزم سایر هیدرولیک فرمان ها از قطعات اصلی جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک، شیر فرمان، کمک فرمان … تشکیل شده است. خودروی چیرمن یا بنز کره سال ها پیش وارد ایران شد. موتور قدرتمندی که چیرمن دارد و فرمان پذیری بالای آن همراه با آپشن های مناسبش توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. اما به دلیل قیمت بالای آن و نبود قطعات آن به میزان کافی در داخل ایران، خریداران کمتری دارد.

هیدرولیک فرمان چیرمن را بهتر بشناسیم

:: گردش فرمان هیدرولیک چیرمن، حداقل در شعاع نزدیک به 6 متر انجام می شود.

:: زاویه داخلی فرمان هیدرولیک چیرمن، 43 درجه و زاویه خارجی آن 34 درجه می باشد.

:: ظرفیت مخزن روغن چیرمن، 1 لیتر است و نوع روغن مصرفی پیشنهادی آن ATF DEXRON II می باشد.

محل نصب قطعات در هیدرولیک فرمان چیرمن

تصویر شماره 1 نمایی از جزئیات کامل فرمان هیدرولیک چیرمن را نشان می دهد. محل نصب هر قطعه به خوبی نشان داده شده است.

:: شماره 1 محل نصب پمپ روغن می باشد.

:: شماره 2 محل نصب سگدست می باشد.

:: شماره 3 محل میل فرمان وسط می باشد.

:: شماره 4 محل نصب بازوی رابط می باشد.

:: شماره 5 محل لوله رفت روغن می باشد.

:: شماره 6 محل نصب شغال دست می باشد.

:: شماره 7 محل نصب غربیلک فرمان می باشد.

:: شماره 8 محل نصب کمک فنر فرمان می باشد.

:: شماره 9 محل نصب بازویی هرزگرد می باشد.

:: شماره 10 محل نصب جعبه دنده فرمان می باشد.

:: شماره 11 محل نصب لوله برگشت روغن می باشد.

:: شماره 12 محل نصب مجموعه میل و ستون فرمان می باشد.

:: شماره 13 محل نصب بلبرینگ بدنه بازویی هرزگرد می باشد.

:: شماره 14 محل نصب میل فرمان کوتاه سمت راست می باشد.

:: شماره 15 محل نصب میل فرمان کوتاه سمت چپ می باشد.

شکل 1: هیدرولیک فرمان چیرمن و محل نصب قطعات آن

شکل 1: هیدرولیک فرمان چیرمن و محل نصب قطعات آن

چگونه خلاصی فرمان هیدرولیک چیرمن را کنترل کنیم؟

:: ابتدا چرخ های خودرو را به طور مستقیم میزان می کنیم و موتور را روشن می کنیم.

:: طبق تصویر زیر، میزان خلاصی فرمان (شماره 1)، را با این اطلاع که میزان خلاصی مجاز زیر 25 میلی متر می باشد بررسی می کنیم.

شکل 2: بررسی میزان خلاصی فرمان هیدرولیک چیرمن 

شکل 2: بررسی میزان خلاصی فرمان هیدرولیک چیرمن 

:: در صورت بالا بودن میزان خلاصی از حد مجاز، مطابق تصویر زیر ابتدا اتصالات هر دو میل فرمان (شماره 2 و 3) را بررسی می کنیم.

شکل 3: بررسی اتصالات میل فرمان ها 

شکل 3: بررسی اتصالات میل فرمان ها 

:: هر دو میل فرمان را همزمان کاملا فشار می دهیم و به سمت بیرون می کشیم. اگر خلاصی پیش آمد میل فرمان را تعویض کرده و اتصالات بدنه را بررسی می کنیم.

:: بلبرینگ چرخ ها را از نظر خلاصی کنترل می کنیم.

فشار داخل سیستم هیدرولیک فرمان چیرمن را چگونه اندازه گیری کنیم؟

:: ابتدا روغن هیدرولیک داخل مخزن را خالی کرده و سپس شیلنگ فشار قوی را جدا می کنیم.

شکل 4: تحلیه روغن هیدرولیک و جدا کردن شیلنگ فشار قوی

شکل 4: تحلیه روغن هیدرولیک و جدا کردن شیلنگ فشار قوی

:: دستگاه آزمایش فشار را به پمپ هیدرولیک وصل می کنیم.

:: داخل مخزن روغن ریخته تا پر شود، سپس موتور را با دور آرام روشن می کنیم.

:: وقتی موتور به دور متوسط رسید آن را ثابت نگه می داریم و فشار سیستم را با بستن شیر دستگاه کنترل می کنیم.

مراحل هواگیری سیستم هیدرولیک فرمان چیرمن

:: ابتدا با وضعیت موتور خاموش، داخل مخزن تا جایی که علامت حداکثر وجود دارد روغن می ریزیم و درب مخزن را نمی بندیم.

:: موتور را روشن می کنیم و فرمان را چندین مرتبه کاملا به راست و چپ می چرخانیم.

:: دور موتور نباید پایین باشد زیرا در این حالت هوا جذب روغن می شود.

:: با کاهش سطح روغن داخل مخزن، به آن روغن می افزاییم.

:: حالا دور موتور را آرام می کنیم و فرمان را چندین بار کاملا تا انتها می چرخانیم تا این که هیچ حبابی در روغن دیده نشود.

:: روغن هیدرولیک نباید کثیف شده باشد و در صورتی که سطح روغن کم شده باشد به آن روغن اضافه می کنیم.

:: در صورتی کاهش سطح روغن، باید مراحل هواگیری را تا جایی ادامه دهیم که سطح روغن ثابت و در اندازه معین بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست