سیتروئن زانتیا دارای طراحی منحصر به فرد خود می باشد به همین دلیل، خودرویی متفاوت از سایر خودرو ها شناخته شده است که البته طرفداران زیادی هم دارد. در طراحی سیستم هیدرولیک زانتیا از یک گوی هیدروپنوماتیکی به جای سیستم فنر بندی ساده استفاده شده است. این گوی از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و این دو قسمت توسط دیافراگم از یکدیگر جدا شده اند. قسمت بالای گوی شامل گاز نیتروژن می باشد و قسمت زیرین آن از روغن LHM که یک ماده معدنی طبیعی می باشد پر شده است.

گوی زانتیا چگونه عمل می کند؟ 

در این گوی، میله ای فولادی وجود دارد که از یک سمت به قسمت زیری دیافراگم متصل است و از سمت دیگر به شاسی خودرو وصل شده است. هنگام برخورد چرخ ها با دست انداز ها، این میله فشرده می شود و روغن زیر گوی را فشرده می کند و در نتیجه این فشار ها، گاز نیتروژن بالای گوی متراکم می شود. این اتفاقات از وارد شدن ضربه به سرنشینان خودرو جلوگیری می کند.

شکل 1: نمایی از گوی زانتیا

شکل 1: نمایی از گوی زانتیا

شارژ کردن گوی زانتیا

خودروی زانتیا دارای 4 گوی می باشد که 2 گوی در قسمت جلوی خودرو و 2 گوی دیگر در قسمت عقب خودرو قرار گرفته اند. گوی جلو 50 بار و 55 بار و گوی عقب 30 بار و 35 بار قابل شارژ شدن می باشد. هر 4 گوی زانتیا با دستگاه مخصوصی قابل شارژ هستند. در ادامه فیلم آموزشی شارژ گوی را می بینیم.

فیلم آموزشی باز و بست کردن گوی زانتیا

گوی زانتیا باید با آچار مخصوص باز و بسته شود. در فیلم زیر به صورت کامل باز و بست گوی زانتیا آموزش داده شده است.

هواگیری سیستم زانتیا پس از تعویض گوی

هنگامی که گوی را تعویض کردیم پس از چند دقیقه آن را روشن می کنیم، اگر ارتفاع خودرو را در قسمت بالای بالا یا در قسمت میانی قرار دهیم سیستم به طور خودکار هواگیری می شود و دیگر نیاز به انجام مراحل هواگیری نیست.

تصحیح کننده ارتفاع در زانتیا

تصحیح کننده ارتفاع فقط مخصوص پمپ ارتفاع می باشد. تصحیح کننده ارتفاع بر روی رام جعبه فرمان هیدرولیک بسته می شود. دو لوله از پمپ زیر پا زانتیا به پمپ تصحیح کننده ارتفاع متصل می شوند که فقط مخصوص تنظیم ارتفاع می باشد. در اینجا 3 حالت برای تنظیم ارتفاع پیش می آید.

1- اگر ارتفاع را در قسمت بالای بالا تنظیم کنیم پمپ ارتفاع، روغن را به سمت بالا پمپاژ می کند.

2- اگر ارتفاع را در قسمت میانی قرار دهیم، روغن هیدرولیک به داخل جک ها هدایت می شود و جک ها بالا می آیند. میزان روغن هدایت شده به جک ها تقریبا نصف اندازه روغن می باشد.

3- اگر ارتفاع را به سمت پایین بگذاریم، روغن از داخل جک ها به سمت مخزن هدایت می شود و کم کم داخل جک ها خالی شده و در نتیجه  ارتفاع ماشین کم شده و اصطلاحا سطح ماشین می خوابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست